Toimitusehdot
Toimitusehdot
6. Toimitustapa ja toimituskulut
Toimitamme tilaukset joko omilla kuljetusautoillamme tai Postin ja Matkahuollon kautta sopimuksen mukaisesti. Jos valitsette toimitustavaksi kotiinkuljetuksen, kotiinkuljetuksen hoitava taho ottaa sinuun yhteyttä ennen toimitusta pääsääntöisesti jo toimitusta edeltävänä päivänä, tai toimituspäivän aamuna.
Tilaus saatetaan toimittaa kotiin myös oman automme kuljettamana jos kohde on ajoreittimme varrella lähellä sovittua toimitusajankohtaa. Tästä ilmoitetaan aina erikseen asiakkaalle. Rahtihinnat ovat voimassa manner-suomen alueella. Saaristoalueiden rahtikulut sovitaan aina tapauskohtaisesti.
Toimitusosoitteeseen johtavan tien on oltava sellaisessa kunnossa, että iso pakettiautomme / kuorma-auto pääsee kohteeseen helposti. Ota yhteys myyntiimme ennen tilaamista seuraavissa tapauksissa: - Toimitusosoitteeseen johtaa vain lauttayhteys - Toimitusosoitteeseen vie huonokuntoinen tie
Hankalien kulkuyhteyksien estäessä toimituksen perille saakka voimme sopia toimituksen yksilöllisesti asiakkaan toiveiden mukaisesti esimerkiksi huoltoasemalle, risteykseen yms. paikkaan (oman automme suorittaessa jakelun, ajo-aikataulumme mukaan).
Jos toimitus on tilattu kotiin saakka, kuljetusliikkeet toimittavat tuotteet voimassa olleiden toimitusaikojen sisällä. Kuljetuksen hoitava kuljetusliike ottaa ennen kuljetusta yhteyttä asiakkaaseen. Kotiovelle toimituksessa tuote tuodaan ensimmäiselle ulko-ovelle. Esimerkiksi kerrostalossa tuote tuodaan ulko-ovelle (koskee toimituksia postin ja matkahuollon kautta)
Mikäli tilaus tuodaan oman automme kuljettamana, sitoutuu vastaanottaja järjestämään paikalle tarvittaessa kantoapua (koskee varsinkin suuri tilauksia kuten sohvat, vitriinit ym. painavat kalusteet). 6.1. Tilauksen maksaminen toimituksen yhteydessä Kotiinkuljetuksissa ei tilausta voi maksaa toimituksen yhteydessä. Omalla autollamme tapahtuvan toimituksen yhteydessä voidaan maksu kuitenkin suorittaa kuljettajalle tasarahalla, jolloin saatte kuljettajaltamme kuitin maksusta. Tästä sovitaan erikseen kaupanteon yhteydessä. 6.2. Toimitusosoite Tilaaja on velvollinen ilmoittamaan toimitusosoitteen tarkasti. Koti-Siili Oy ei vastaa minkäänlaisista seuraamuksista eikä kuluista, jos asiakas on ilmoittanut osoitetietonsa virheellisesti tai ei ole ilmoittanut muuttunutta toimitusosoitetta ajoissa tai ollenkaan. Siinä vaiheessa, kun kuljetuksen hoitava ulkopuolinen kuljetusliike on ottanut tuotteen kuljetettavakseen, ei osoitetietoja voi enää muuttaa. Mikäli toimitusosoite on eri kuin postiosoite, on tämä mainittava tilauksen yhteydessä.
6.3. Toimitukset useassa eri lähetyksessä
Asiakkaan ostaessa useamman kuin yhden tuotteen kerralla, tuotteet saattavat saapua erikseen toimitettuina. Tuotteiden vastuu- ja toimitusperiaatteissa toimitaan kohtien 6.1. - 6.6. mukaisesti.
6.4. Toimituksen seurantakoodi
Pakattuamme tilauksesi lähetämme sinulle halutessasi sähköpostitse seurantakoodin, jolla voit seurata toimituksen etenemistä riippuen valitsemastasi toimitustavasta. Jos et saanut seurantakoodia ja tilausvahvistusta sähköpostiisi, voit pyytää seurantakoodin asiakaspalvelustamme. Yleisin syy tilausvahvistuksen ja seurantakoodiviestin puuttumiseen on virheellinen sähköpostiosoite. Kotiin toimituksissa ei toistaiseksi ole seurantamahdollisuutta kaikille lähetyksille.
6.5. Lähetyksen saapuminen ja luovutus
Kun lähetys on noudettavissa valitsemastasi toimituspaikasta, Matkahuolto tai Posti lähettää sinulle tekstiviestin. Saadaksesi lähetyksen saapumisesta tekstiviestin, sinun on ilmoitettava tilauksen yhteydessä oikea ja toimiva matkapuhelinnumerosi. Puhelinnumeroasi ei luovuteta muihin tarkoituksiin. Ota henkilötodistus mukaan, kun noudat lähetystä. Noutamaton lähetys palautuu varastollemme noin kahden viikon kuluessa paketin saapumisesta Postiin tai Matkahuoltoon. Huomaathan, että paketin noutamatta jättäminen ei ole palautus. Palautuksista on aina ensin oltava yhteydessä asiakaspalveluumme. Noutamattomista lähetyksistä veloitamme aina palautusrahdista syntyneet kustannukset. Noutamattomat paketit ovat noudettavissa myymälästämme Siilinjärveltä. Halutessasi voimme postittaa palautuneen lähetyksen uudestaan ja tällöin veloitamme toimituskulut uudelleen.
6.6. Ongelmatilanteet kuljetuksessa sekä viallisten tuotteiden osalta
Tuotteen luovutushetkellä asiakkaan tulee tarkistaa pakkausten ulkonäkö. Jos pakkauksessa on huomattava ulkoinen vahinko on kuljettajan läsnä ollessa tarkistettava, onko ulkoinen vahinko aiheuttanut itse tuotteelle vauriota kyseiseen kohtaan. Pakkauksen päälle näkyvät vauriot on ilmoitettava lähetystä vastaanotettaessa, koska tiekuljetuslakien mukaisesti rahdinkuljettajan ei tarvitse jälkeenpäin hyväksyä reklamaatiota joka koskee näkyvää vauriota. Myöhässä tehtyjä reklamaatioita emme valitettavasti voi ottaa käsittelyyn.
6.6.1. Jos paketti on vioittunut kuljetusyhtiön käsittelyssä, on rahtikirjaan merkittävä maininta vauriosta ja pyydettävä merkintään kuittaus kuljettajalta. Tuotteen vauriosta on myös ilmoitettava välittömästi Koti-Siilin asiakaspalveluun mieluiten sähköpostitse osoitteeseen siili@kotisiili.fi. Ilmoittamisen nopeudesta riippuu se, miten nopeasti asiakas saa korvaavan tuotteen tai tuotteen osan vaurioituneen tilalle. Vaurioituneista osista on kuitenkin ilmoitettava ennen tuotteen kasaamista. Myöhässä tehtyjä reklamaatioita emme valitettavasti voi ottaa käsittelyyn.
6.6.2. Jos lähetys on vioittunut postissa, on tuotteesta tehtävä välittömästi vastaanotettaessa reklamaatio postiin ja jos matkahuollossa, niin vastaavasti matkahuoltoon. Myöhässä tehtyjä reklamaatioita emme valitettavasti voi ottaa käsittelyyn.
6.6.3. Avatkaa pakkaukset heti, sillä ns. piilovauriot jotka eivät näy pakkauksen päälle, on reklamoitava rahdinkuljettajalle 7 päivän sisällä vastaanottamisesta. Ottakaa myös huomioon että myyjän on ehdittävä tehdä ilmoitus rahdinkuljettajalle ennen 7 päivän määräajan täyttymistä, joten on tärkeää, että ilmoitatte vaurioista viipymättä. Myöhässä tehtyjä reklamaatioita emme valitettavasti voi ottaa käsittelyyn.
6.7. Mikäli tuote on kadonnut kuljetuksen aikana, vioittunut tai asiakkaalle on toimitettu väärä tuote, tulee asiakkaan ilmoittaa virheestä välittömästi sähköpostiosoitteeseen siili@kotisiili.fi . Ilmoitus virheellisestä toimituksesta tai viallisesta tuotteesta on tehtävä Koti-Siili Oy:lle samana päivänä kuin tuote on vastaanotettu. Myöhässä tehtyjä reklamaatioita emme valitettavasti voi ottaa käsittelyyn.
6.8. Epäselvissä tapauksissa, jos asiakas ei ole edellä mainittua näkyvää vauriota ilmoittanut rahdinkuljettajalle tai edellä mainittua ns. piilovauriota määräajan sisällä ilmoittanut Koti-Siili Oy:n asiakaspalveluun, saattaa vahinko koitua asiakkaan tappioksi. Myöhässä tehtyjä reklamaatioita emme valitettavasti voi ottaa käsittelyyn.
6.9. Kuluttajakaupan sääntöjen mukaisesti Koti-Siili Oy on vastuussa tuotteesta jos se häviää tai rikkoutuu asiakkaalle toimitettaessa. Tuotteen vahingoittuessa tai hävitessä Koti-Siili Oy:lle palauttamisen yhteydessä on tuotteesta vastuussa asiakas tai kuljetuksesta vastuussa ollut kuljetusliike.
7 . Vaihto- ja palautusehdot
7.1. Jos haluat vaihtaa tai palauttaa virheellisen tuotteen, ota ensin yhteys Koti-Siili Oy :n asiakaspalveluun: siili@kotisiili.fi
Asiakkaalle lähetetään sähköpostitse palautusohjeet, joissa kerrotaan yksityiskohtaiset ohjeet tuotteen pakkaamisesta, pakkaukseen liitettävistä tiedoista ja tuotteen lähettämisestä.
Tuotteita ei saa palauttaa sopimatta siitä ensin asiakaspalvelumme kanssa. Emme lunasta palautuksia, joista ei ole sovittu ennakolta asiakaspalvelumme kanssa. Hygieniatuotteilla kuten tyynyillä, peitoilla ja petauspatjoilla ei ole vaihto- eikä palautusoikeutta. Sama koskee myös erikoismittaisia ja kaikkia ns. mittatilaustuotteita.
Liitä palautuksen mukaan seuraavat tiedot:
- tilausnumero tai asiakasnumerosi, nimesi, osoitteesi ja puhelinnumerosi
- sähköpostiosoitteesi
- pankkitilinumerosi
Palautusosoite: Koti-Siili Oy, Pyykankaantie 18, 71800 Siilinjärvi
Emme vastaanota palautuksia yli 14 vrk kuluttua tilauksesta. Noutamaton lähetys palautuu varastollemme noin kahden viikon kuluessa paketin saapumisesta Postiin tai Matkahuoltoon. Huomaathan, että paketin noutamatta jättäminen ei ole palautus. Palautuksista on aina ensin oltava yhteydessä asiakaspalveluumme. Noutamattomista lähetyksistä veloitamme aina palautusrahdista syntyneet kustannukset. Noutamattomat paketit ovat noudettavissa myymälästämme Siilinjärveltä. Halutessasi voimme postittaa palautuneen lähetyksen uudestaan ja tällöin veloitamme toimituskulut uudestaan.
7.2. Asiakkaalla on Suomen kuluttajansuojalain mukainen 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus verkkokaupasta ostetuille tuotteille. Palautukseen oikeuttava aika lasketaan tavaran vastaanottamispäivästä alkaen. Palautusoikeus ei koske erikoistuotteita, joiden mitat tai muut ominaisuudet poikkeavat normaaleista tuotestandardeista. Tällaisia tuotteita voivat olla esim. mittojen mukaan tehdyt tuotteet, erikoiskorkeat sängyt tai asiakkaan tilauksen mukaan verhoillut sohvat. Palautusoikeus ei koske mattoja jotka valmistetaan tilauksesta asiakkaan antamien mittojen mukaan.
7.3. Palautusoikeus koskee vain ehjässä alkuperäispakkauksessa olevia käyttämättömiä ja myyntikelpoisia tuotteita. Tuotteen ja pakkauksen on oltava kunnoltaan täysin vastaava kuin toimitettaessa.
7.4. Tuotteeseen tutustuminen katsotaan määrältään ja laadultaan sellaiseksi, kuin asiakas tutustuisi tuotteeseen ja sen ominaisuuksiin myymälässä tuotetta ostaessaan. Tuotetta ei saa ottaa käyttöön tutustumisaikana.
7.5. Verkkokaupan 14 päivän palautusoikeus ei koske tapauksia, joissa asiakas käy itse myymälässä tilaamassa tuotteet.
7.6. Palautustapauksissa asiakas on velvollinen kuljettamaan tuotteen valitsemansa kuljetusliikkeen toimipaikkaan palautuskuljetusta varten. Poikkeuksena ovat suurikokoiset ja vaikeasti kuljetettavat tuotteet, jotka kuljetusliikkeet noutavat asiakkaan luota. Asiakasta informoidaan aina kyseessä olevan tuotteen käytännöstä henkilökohtaisesti. Palautuksesta aiheutuvat kulut kohdassa 7.9.
7.7. Tuotteen kokonaissumma palautetaan asiakkaan tilille 30 päivän kuluessa tuotteen palauttamisesta, jos tuote on käyttämätön, myyntikuntoinen ja pakattuna alkuperäiseen pakkaukseensa.
7.8. Jos tuote on asiakkaan toimesta menettänyt myyntiarvoaan, asiakas on velvollinen korvaamaan Koti-Siili Oy:lle tuotteen myyntihinnan ja arvonalentumishinnan välisen erotuksen. Tällöin palautamme tuotteesta ja kuljetuksesta maksetun hinnan vähennettynä edellä mainitulla erotuksella. Tuotteen arvon aleneminen käsitellään tapauskohtaisesti.
7.9. Palautuksesta aiheutuvat kulut
Asiakas vastaa toimitus ja palautuskuluista kokonaisuudessaan itse.
Kuluttajaviraston ohje etäkaupan palautuksista löytyy tästä linkistä
1) Tuotteen väärinkäytöstä aiheutuneita vaurioista
Koti-Siili Oy käsittelee kaikki asiakastiedot täysin luottamuksellisesti.